Život podle staročínské filozofie Jin a Jang

Tato filozofie klade důraz na souhru a harmonii dvou protikladných sil, které spolu utvářejí nutnou rovnováhu světa. Jin a Jang - to je symbol této harmonie v přírodě, ale především v nás samých.

Koncept jin - jang má původ v dávné čínské filozofii a popisuje dvě navzájem opačné a doplňující se síly, které se nacházejí v každé živé i neživé části vesmíru. Jin a Jang se nevylučují, jsou na sobě závislé, vzájemně se podporují a jsou jeden druhému nedílnou součástí - existence jednoho není možná bez existence druhého.

Vnitřní harmonie podle filozofie Jin a Jang

Rovnováha, které díky ní docílíme, navodí ideální stav všech elementů v jednom dokonale vyváženém celku. Základem k docílení vyváženosti a odstupu, který povede k vnitřní rovnováze, bude přehodnocení žebříčku osobních hodnot a uvědomění si, že každý z nás je unikát, s jinými představami o životě a s jiným očekáváním.

Jak a kdy dochází k narušení životní rovnováhy?

Žijeme v době, která nás neustále žene kupředu, je plná výzev a dosažení dokonalého sladění osobního a pracovního života, v němž pro mnohé tkví podstata prosté lidské spokojenosti, je často nadlidským výkonem. Narušená životní rovnováha může být výsledkem toho, že přes na první pohled spokojený život trpíme neustálým pocitem diskomfortu, napětí a úzkostí, které plynou ze špatných prožitků a zkušeností prožitých v nedávné době. Tento pojem souvisí s pocitem, že svůj život přestáváme mít z nějakého důvodu pod kontrolou. Stejně silnou příčinou narušení životní rovnováhy bývá perfekcionismus či klamný idealismus. Ten nás obírá o životní energii a vystavuje nadbytečnému, těžce zvladatelnému a zdraví ohrožujícímu stresu.

Meditace dokáže odstranit stres

Jak podpořit obnovení vnitřní rovnováhy? Začněte na sobě pracovat!

  • Myslete na to, že není nejdůležitější plnit neustále cizí představy a očekávání. Zaměřte se sami na sebe, na to, co chcete vy, co je pro vás důležité.
  • Přehodnoťte své dosavadní povinnosti a životní hodnoty, udělejte si v nich pořádek.
  • Přemýšlejte nad tím, co a proč je pro vás opravdu důležité.
  • Vymezte různým úkolům a záležitostem určitý čas. S klidným svědomím odložte občas na později to, do čeho se vám zrovna nechce.
  • Je lepší pracovat kratší dobu, ale intenzivně.
  • Komunikujte se svým okolím, svěřujte se s tím dobrým, ale i s tím špatným ve vašem životě. Neodmítejte pomoc a podporu svých blízkých.
  • To nejdůležitější vždy pečlivě naplánujte.
  • Učte se asertivitě, schopnosti vyjádřit a prosazovat vlastní názor bez vyvolávání konfliktních situací.
  • Zkuste se spokojit s tím, že jste v něčem dobří, být nejlepší není podmínkou k tomu, abychom byli šťastní.

Foto: Pixabay.com

Život podle staročínské filozofie Jin a Jang patří do témat

Adresář

Diskuze na téma Duševní zdraví a psychologie

  • Jiří Hamřík 06.01.2018 05:01 Deprese

    Ahoj,L-tryptofan se užívá třikrát denně mezi jídly.Je uvedeno v příbalovém letáku.Také trpívám…

  • Maruška 22.12.2017 16:12 Deprese

    Normálně v lékárnách, jmenuje se to allegra drink, já to kupuji v maxu

  • Soňka 20.12.2017 20:12 Deprese

    A kde tu práškovou formu kupuješ?

  • Maruška 15.12.2017 14:12 Deprese

    Ano, tryptofan by mohl pomoct, já mám zkušenost s práškovou formou - nápoj a skvělé!

  • Soňka 11.12.2017 14:12 Deprese

    No, slyšela jsem někde o l-tryptofanu, ale nevím, jak se užívá..

Píšeme jinde
  • Vegetariánský tatarák krok za krokem

    Vegetariánský tatarák krok za krokem

    Tatarák na křupavé topince nebo čerstvé bagetce, kdo by odolal? Pokud hledáte variantu, která se chuťově podobá té masové, zkuste tento recept. Tatarák z avokáda je pikantní, chuťově výrazný a zachutná i těm, kteří nad vegetariánskými pokrmy ohrnují nos.

  • Recept na švestkové čatní krok za krokem

    Recept na švestkové čatní krok za krokem

    Čatní (chutney) je chuťově velmi výrazná omáčka pocházející z indické kuchyně, podává se k masu i zelenině. Základem je vždy ovoce a spousta koření. Tentokrát si ji připravíme ze švestek, jablek, pomerančové šťávy, skořice, chilli a zázvoru.



Zdravě.cz na Facebooku